Naturvetenskaps­programmet

Gillar du NO-ämnena, problemlösning och vill ha många möjligheter i framtiden? Då är naturprogrammet rätt väg att gå.

Två elever arbetar med hydroponisk odling på naturvetenskapsprogrammet på NTI gymnasiet

Om naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammet är det självklara valet för elever med ett brinnande intresse för matematik, biologi, kemi och fysik. Här får du möjlighet att gräva djupt i de vetenskapliga mysterierna som omger oss, samtidigt som du lägger grunden för en framtid inom vetenskap och forskning.

Efter att ha avslutat naturvetenskapsprogram på gymnasiet står dörren öppen till en rad karriärmöjligheter och vidare studier. Vare sig du väljer att fortsätta till universitet för att studera medicin, bioteknik, eller något annat vetenskapligt fält, eller går direkt ut i arbetslivet, är du väl förberedd med en solid vetenskaplig grund.

Med en stark grund i både teoretiska och praktiska vetenskapliga färdigheter är våra studenter väl förberedda för att möta framtidens utmaningar. Ansök till naturvetenskapsprogrammet idag och ta det första steget mot en meningsfull framtid.

Natur eller samhälle?

Vi har två inriktningar. En för dig som vill satsa på natur helt och hållet, och en för dig som vill kombinera natur med samhällskunskap.

• Naturvetenskap

Få bred behörighet och möjligheten att labba samt testa bioteknik.

• Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Naturvetenskap
  • Naturvetenskap och samhälle

För dig som vill kombinera natur med samhälle och få bred behörighet.

• Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Naturvetenskap och samhälle
    2 elever sitter i labbsalen och kollar i ett mikroskåp

Här kan du läsa programmet

Dessa skolor har naturvetenskapsprogrammet. Välj en skola för att läsa mer och se vilka inriktningar som finns just där.

Elevintervjuer

Hur är det att gå naturvetenskapsprogrammet på NTI? Se vad våra elever tycker!