Teknikprogrammet

Gillar du teknik, är nyfiken på programmering och vill ha bred behörighet? Då är teknikprogrammet ett bra val.

En elev ställer in en robotarm i makerspace på teknikprogrammet

Teknikprogrammets inriktningar

Hos oss kan du läsa tre spännande inriktningar inom teknikprogrammet. Vi lär dig allt från grunden, så oavsett om du är nyfiken på teknik eller redan har erfarenhet är du välkommen att börja hos oss!

Välj mellan tre inriktningar på NTI

Väljer du design och produktutveckling får du möjligheten att skapa hållbara produkter med ny teknik. Läser du informations- och medieteknik lär du dig skapa hemsidor, appar och program och får förståelse för hur all teknik bakom ska byggas upp för att fungera på rätt sätt. På inriktningen teknikvetenskap får du fokusera på tekniska utmaningar, programmering och hur du kan använda tekniken för att lösa problem. Här läser du matematik på högsta nivån och får djupdyka inom fysik och teknik.

Utforska teknikens möjligheter

På alla våra inriktningar får du utforska teknikens möjligheter och hur den kan bidra till en mer hållbar och bättre värld. Teknik är brett och en drivkraft för förändring – oavsett om det handlar om att skapa smarta produkter som kan effektivisera energiförbrukningen, appar som kan bidra till ökad samhörighet och gemenskap i samhället, eller om hur artificiell intelligens kan integreras i sjukvården för att skapa högre patientsäkerhet.

En eftertraktad utbildning

Efter teknikprogrammet på NTI har du en utbildning som gör dig eftertraktad på jobbmarknaden. Om du exempelvis vill bli ingenjör eller programmerare är teknik den givna vägen för dig. Vill du hellre plugga vidare finns det många spår att välja efter examen. Välj inriktning nedan för att läsa mer.

• Design och produktutveckling

Designa och utveckla smarta produkter med hjälp av den senaste tekniken.

• Design och produktutveckling
    En elev arbetar med en 3D-printer på produktutvecklingsprogrammet
  • Informations- och medieteknik

För dig som gillar teknik, programmering och vill skapa framtidens spel och appar.

• Informations- och medieteknik
    En elev ställer in en robotarm i makerspace på teknikprogrammet
  • Teknikvetenskap

Fördjupa dig inom utveckling, teknisk problemlösning och programmering.

• Teknikvetenskap
    En lärare och en elev löser ekvationer på tavlan

Om teknikprogrammet

Teknikprogrammet är ett populärt val bland gymnasieelever som brinner för teknik, vetenskap och problemlösning. Här får du en gedigen grund att stå på, oavsett om du siktar på en framtid som ingenjör, programmerare eller forskare.

Här öppnas dörrarna till en mängd spännande karriärvägar. Efter avslutade studier har du möjlighet att antingen gå direkt ut i arbetslivet eller fortsätta din utbildning på universitet. Ingenjörsarbete, datavetenskap och teknisk design är bara några få exempel på områden som våra elever väljer att satsa på.

Du får möjlighet att delta i realistiska projekt och spännande praktiskt arbete. Genom dessa erfarenheter får du en djupare förståelse för teknikens roll i samhället och hur den kan bidra till en bättre framtid.