Så söker du till gymnasiet

En steg för steg-guide för hur du söker till gymnasiet och vad som kan vara bra att tänka på.

1. 1

Logga in

Logga in på gymnasieantagningen via knappen längre ned med uppgifterna som du fått på posten eller av SYV på din skola.

2. 2

Lägg till utbildningar

Sök upp vår skola och det program samt inriktning du vill gå. Klicka sedan på “lägg till”/”välj”.

3. 3

Rangordna dina val

Lägger du till flera är det viktigt att du rangordnar dina val, så att den utbildning du helst vill komma in på hamnar först.

4. 4

Skicka in din ansökan

När du bekräftat eller skickat in din ansökan är det bra att titta runt på gymnasieantagningens hemsida för att få koll på viktiga datum och vad som händer härnäst.

Ansökningskoder för våra program

Teknikprogrammet

Inriktning: informations- och medieteknik | Ansökningskod: TEINF
Inriktning: design och produktutveckling | Ansökningskod: TEDES

El- och energiprogrammet

Inriktning: dator- och kommunikationsteknik | Ansökningskod: EEDAT

Estetiska programmet

Inriktning: estetik och media | Ansökningskod: ESEST

Val av program

Det kan vara svårt att veta vilket program man borde välja. Ett tips är att samla på dig så mycket information som möjligt om programmen, se vilka kurser som ingår och välja något du känner dig intresserad av.

lila bild

Har du frågor?

Kontakta gärna oss om du har några frågor om gymnasievalet eller undrar något om våra program.