Estetik och media Estetiska programmet

En elev på designprogrammet inriktning estetik och media arbetar i CAD med digital design

Vill du skapa digital design och utvecklas kreativt? Här ger vi dig möjligheten att skapa allt från grafisk design till rörliga bilder och ljud med hjälp av avancerade digitala verktyg.

Estet på NTI Gymnasiet

Den här utbildningen ger dig utrymme att följa din passion samtidigt som du rustar dig med en högskolebehörighet. Här lägger vi fokus på att utveckla ditt kreativa uttryck och förbättra din förmåga att kommunicera genom olika digitala medier. Du kommer få arbeta praktiskt, vilket ger dig möjlighet att skapa professionella verk inom digital design som du kan samla i din egen portfolio.

Arbeta i projekt

I samarbete med andra kommer du att arbeta i praktiska projekt där du skapar allt från logotyper och affischer till animerade filmer med hjälp av program som Photoshop, Illustrator, InDesign och Premiere Pro. Du kommer även att utforska områden som programmering, webbutveckling och UX-design för att kunna utforma webbplatser och interaktiva appar som inte bara ser bra ut, utan också är användarvänliga.

Utvecklas kreativt

Om du vill ta din kreativa utveckling ännu längre har du möjligheten att certifiera dig inom Adobe Suite, vilket ger dig starka meriter inför framtida arbetsmöjligheter inom branschen. Dessutom kan du utforska dina egna idéer, skapa prototyper och driva egna projekt i vårt makerspace och fotostudio. Här finns toppmodern utrustning tillgänglig för alla elever, vilket ger dig möjligheten att både testa dina koncept och lära tillsammans med dina kompisar.

Om programmet

• Program: Estetiska programmet
  • Inriktning: Estetik och media
  • Programtyp: Högskoleförberedande
  • Ansökningskod: ESEST

Framtida yrken

• Till exempel: digital designer, grafisk designer, apputvecklare, journalist, kommunikatör, marknadsförare, filmproducent, programledare, webbdesigner

Ger programmet högskolebehörighet?

Ja, programmet är högskoleförberedande! När det är dags för steget efter gymnasiet kommer programmet ha gett dig en bred kunskap och förmågan att snabbt kunna anpassa dig till den föränderliga digitala värld vi lever i. En del elever söker jobb direkt, men det är vanligt att studera vidare på högskola eller universitet inom till exempel design, media och kommunikation. Det är ett brett område med en mängd olika yrken och utbildningar.

3 elever sitter och designar logotyper och affischer

Här kan du läsa inriktningen

Följande skolor har inriktningen. Välj en skola för att läsa mer och se fördjupningar.

Kurser

• Medier, samhälle och kommunikation 1 100
    • Se vilka fördjupningskurser du kan läsa på respektive skolas hemsida. 500
    • Gymnasiearbete 100
    • Individuellt val (se vilka kurser du kan välja mellan på respektive skolas hemsida) 200
  • Det bästa med programmet är att det är så blandat och brett! Jag gillar att få lära mig att jobba med så mycket olika kreativa saker

Julia NTI Gymnasiet

bakgrundbild lila

Var det inte riktigt din grej?