Dagens Nyheter skriver i veckan om hur viljan att göra världen till en bättre plats är tydlig bland gymnasieeleverna i Ung Företagsamhet. Bland de uppmärksammade UF-företagen finns Feel it UF.

 

Menyer i punktskrift

I artikeln intervjuas Moa, Madeleine, Gan-erdene och Sabrine, som är elever på NTI Handelsgymnasiet och hjärnorna bakom UF-företaget Feel It UF. Elevernas företagsidé går ut på att göra om menyer till punktskrift. Detta för att synskadade ska kunna få samma service vid restaurangbesök.

Eleverna säger till DN att de fick idén från en artikel, där en synskadad kvinna berättade om att det kan vara jobbigt att gå på restaurang och alltid behöva be om hjälp för att läsa menyn. När ungdomarna kontaktade Synskadades Riksförbund kunde även de bekräfta att det är ont om restauranger som har meny på punktskrift.

 

Årets innovation 2019

UF-företaget uppmärksammades även tidigare i år, efter att ha kammat hem andraplatsen i UF-tävlingen Årets innovation 2019. Sedan dess har arbetet med att hitta samarbetspartners och avtal pågått för fullt.

– Vi har fått positiva reaktioner och har förhoppningsvis några avtal på gång, säger Sabrine till Dagens Nyheter.

Läs hela DN-artikeln här!

Feel it UF

Ung företagsamhet ingår bland annat i NTI Handelsgymnasiets ekonomiprogram. Läs mer om ekonomiprogrammet här!