Hej, SYV!

NTI Gymnasiet i Helsingborg har ca 400 elever och erbjuder teknikprogrammet, el- och energiprogrammet och estetiska programmet. Från och med hösten 2023 har vi slagit ihop oss med NTI Vetenskapsgymnasiet Helsingborg och erbjuder nu även naturprogrammet och en ny teknikinriktning. Ansökningen till dessa sker via NTI Vetenskapsgymnasiet för läsåret 24/25.

Om skolan

Vår skola kännetecknas av hög trivsel och trygghet bland eleverna, samt hög måluppfyllelse. Våra skickliga och erfarna lärare ser elevernas behov och framförallt elevernas potential, vilket skapar en engagerande inlärningsmiljö. Lärarna finns alltid tillgängliga för eleverna och erbjuder resurspass för den som behöver hjälp eller som vill höja sitt betyg.

tjej med brun jacka ler

Individuella val

Individuella val (200 p) görs under våren i årskurs 1 och under våren i årskurs 2. Det finns möjlighet att läsa utökat program för att stärka behörigheten.

Programfördjupningar

På alla våra program har eleverna möjlighet att välja en programfördjupning. Se under respektive program vilka fördjupningar som erbjuds. På teknikprogrammet erbjuds alltid matematik 4 och 5 samt fysik 2 som en programfördjupning. Eleverna väljer sina programfördjupningar under våren i årskurs 1.

En elev är vid en 3D-printer

Lär känna oss

Katalog

Här kan du ladda ner katalogen för läsåret 24/25 som pdf.

lila bild

Om NTI Gymnasiet

NTI Gymnasiet har skolor över hela Sverige, där våra elever förbereder sig för en värld i ständig förändring. Här kan du få en inblick i hur det kan vara att gå 3 år hos oss.

• Teknik

Utveckla produkter, programmera eller fördjupa dig inom teknikvetenskap.

• Teknikprogrammet
    tjej sitter vid en 3D-skrivare
  • El och energi

Arbeta praktiskt med IT, nätverk, datorer och webbutveckling.

• El- och energiprogrammet
    två killar står vid många nätverkskablar
  • Estetiska

Var kreativ och skapa digital design med hjälp av den senaste tekniken.

• Estetiska programmet
    Tjej och kille sitter framför en datorskärm
  • Gymnasieingenjör

Ta en genväg till jobb. Spetsa dig inom produktion eller mjukvarudesign.

• Gymnasieingenjörsprogrammet
    Två elever sitter framför en datorskärm och skriver kod
  • Naturvetenskap

Fördjupa dig inom framtidens naturvetenskap och testa bioteknik.

• Naturvetenskapsprogrammet
    tjej och kille sysslar med hydroponisk odling

Makerspace

På vår skola finns ett makerspace. Det är en lokal inne i skolan utrustad med modern utrustning inom 3D-printing, VR och mycket mer. Syftet är att våra elever ska få möjlighet att faktiskt testa och använda ny teknik, inte bara läsa om det. Det är på det sättet vi tror att våra elever lär sig som allra bäst.

Besök oss

Vi välkomnar elever, föräldrar och studie-och yrkesvägledare för ett bokat besök på skolan. Elever som önskar besöka oss på öppet hus finner mer information via knappen nedan. Vill eleven prova på något program kan den antingen maila till vår SYV susanne.fredriksson@ntig.se eller anmäla sig här nedan.

Vi kommer dessutom gärna på besök till er skola och informera om våra program.

lila bakgrund

Här hittar du svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Vi finns på Carl Krooks gata 9, vid Stadsparken och Helsingborgs stadsbibliotek. Väldigt nära till stationen för de som pendlar.

• Biblioteket eller Knutpunkten/Centralstationen

• Skolan består av två byggnader: en större byggnad som har fem våningar och en mindre som har en våning med en stor inglasad innergård.

• Vi har ca. 420 elever på skolan.

• Du väljer ett individuellt val både i slutet av åk 1 och åk 2 och läser dina individuella val i åk 2 och 3.  Beroende på vilket program du läser har du ca 10 kurser att välja mellan, allt från digitalt skapande, biologi 1, matematik 5, fysik 2 och dator och nätverksteknik.

• Elever som kommer börja teknikprogrammet och el- och energiprogrammet får en Dell Latitude 5480 (Intel i5, 8GB DDR4, 256 GB SSD) och elever på Estetprogrammet får en MacBook Pro Retina 13-tum (Intel i5, 8GB DDR3, 120 GB).

• Ja, på skolan har vi skåp till varje elev. Där får du plats med dina böcker, ryggsäck och jacka.

• Eleverna i årskurs 1 och 2 äter på skolan. Vi har Skolfood som matleverantör och varje dag serveras en dagens rätt, ett vegetariskt alternativ, ett pasta-alternativ och en stor salladsbuffé med 18 komponenter. I årskurs 3 har våra elever matkort och kan äta på olika restauranger ute på stan.

• Ja. Skolan erbjuder ett längre resurspass på 90 minuter varje vecka där alla lärare är tillgängliga för elever som behöver stöd eller som vill höja sina betyg. Det finns också extra resurspass i matematik.

•  Det kan se olika ut beroende på vilka kurser du läser. Men vanligt är att man börjar runt 08.30 och slutar runt 15.30. Sedan kan man börja tidigare och sluta tidigare ibland och ibland börja senare och sluta lite senare. Typen av lektioner varierar men vi försöker lägga så att du har en variation i schemat varje dag så du har en mix av teoretiska och praktiska ämnen.

• Vi erbjuder en varierande idrott och bedriver den i lokaler på bl.a. Helsingborgs Arena och på fullt utrustade gym och simhallar.

Kontakta oss

Kontakta gärna oss om du har några frågor om vår skola eller är intresserad av att besöka nästa SYV-träff vi anordnar.