Juridik Ekonomiprogrammet

Två elever sitter i klassrummet och har lektion på NTI Gymnasiet i Göteborg

Gillar du att diskutera vad företag får eller inte får göra? Om ditt mål är att bli framtidens affärsjurist, då är denna utbildning den perfekta vägen för dig.

Juridik och ekonomi

På inriktningen juridik kommer du att studera flera ämnen inom ekonomi i kombination med juridik. Du kommer till exempel att fördjupa dig i ämnen som företagsekonomi, vilket ger dig en bra förståelse för olika ekonomiska sammanhang i samhället och om olika länders förutsättningar för handel. Samtidigt kommer du att få fördjupade kunskaper inom juridikens olika aspekter, såsom privatjuridik, bolagsjuridik, marknadslagstiftning och retorik.

Utforska framtidens juridiska utmaningar

Vår utbildning ger dig även möjligheten att utforska de juridiska utmaningar som företag kommer att möta i framtiden. Teknikens framsteg förändrar ständigt marknaden och medför såväl möjligheter som utmaningar. Företagsverksamheten blir alltmer digital, och som framtida jurist, ekonom eller VD är det viktigt att hålla koll på hur dessa förändringar inom juridiken påverkar affärsvärlden. Det kommer du få utforska lite extra på vår juridikinriktning.

Entreprenörskap och Ung Företagsamhet (UF)

Under tredje året på utbildningen kommer du dessutom att få möjlighet att använda dina kunskaper inom ekonomi och juridik i praktiken. Med ett starkt fokus på hållbart företagande och att uppfylla de miljökrav som dagens konsumenter förväntar sig av företag, kommer du tillsammans med andra att få starta och driva ett eget UF-företag. Ni kommer att skapa en produkt eller tjänst från grunden, marknadsföra den och sköta försäljningen och ekonomin. Detta ger dig värdefull praktisk erfarenhet och en möjlighet att använda dina kunskaper i riktiga affärssituationer.

Om programmet

• Program: Ekonomiprogrammet
  • Inriktning: Juridik
  • Programtyp: Högskoleförberedande
  • Ansökningskod: EKJUR

Framtida yrken

• Till exempel: jurist, revisor, marknadsförare, affärsstrateg, mäklare, controller, account manager

Efter programmet

Ekonomi och juridik är ett breda områden som öppnar dörrarna till många olika vidareutbildningar eller jobb. Samtidigt som du spetsar dig inom den fördjupning du väljer, kan du styra din egen riktning ännu mer genom att välja individuella val som du är extra intresserad av. Efter gymnasiet läser många vidare inom rättsvetenskap, juridik eller ekonomi men du kan också börja arbeta direkt som till exempel redovisningsekonom eller säljare.

Tre elever står bredvid varandra och tittar in i kameran och ler

Här kan du läsa juridik

Dessa skolor har inriktningen juridik. Välj en skola för att läsa mer och se fördjupningar.

Kurser

• Filosofi 1 50
    • Se vilka fördjupningskurser du läser på respektive skolas hemsida. 300
    • Gymnasiearbete 100
    • Individuellt val (se vilka kurser du kan välja mellan på respektive skolas hemsida) 200
  • Ekonomi juridik passar om du gillar rättvisa och att argumentera för rätt och fel

Nathalie NTI Gymnasiet

bakgrundsbild lila

Var det inte riktigt din grej?