Big Data är ett begrepp som kom redan på 1990-talet men blev riktigt populärt 2009. Det används för att beskriva de metoder som utnyttjas för att förutspå framtiden.

Appikoner på en smartphoneskärm

 

Vad är Big Data?

Big Data definieras som enorma mängder digital data, så mycket data att det inte går att hantera med vanliga metoder. Det finns ingen bra svensk översättning, men ibland kallas det för stora datamängder på svenska. Definitionen på Big Data inkluderar också teknikerna som används för att utvinna stora mängder data, det kallas data mining, samt lagring och hantering. 

 

Förklaring av Big Data

Big Data uppstår som en biprodukt. Vanligtvis när vi pratar om Big Data idag pratar vi om den data som samlas in om oss som använder internet. Varje gång du klickar på en annons på en sida, gillar en sida på Facebook, läser en artikel, gör ett quiz eller kollar på ett Youtube-klipp samlas den datan in om dig. Datan handlar om vad du och personer i samma grupp som du (samma ålder, kön och plats till exempel) gillar att se och göra. Den datan kan sedan säljas till företag som vill annonsera eller användas till forskning. Man kan säga att om tjänsten är gratis att använda så är det användaren som är produkten.

 

Exempel på vad Big Data används för

Ett annat bra exempel på vad man använder Big Data till är i meteorologi, alltså för att förutsäga vädret. Det görs genom att mängder av satelliter och andra mätstationer hela tiden samlar in information, alltså data, om vädret på olika platser på jorden och i atmosfären. Tricket ligger i att lägga samman och analysera datan för att faktiskt kunna säga vad det kommer att bli för väder och inte bara vad det är för väder.

 

Big Data analyser

Att analysera Big Data är per definition omöjligt att göra själv. Här behöver du program, metoder och datorer som analyserar åt dig eftersom det är så enorma mängder data. Du kan inte klistra in den i ett excel-ark till exempel. Analyser av Big Data blir mer och mer avancerade med hjälp av AI och machine learning. Den teknologin blir också i sin tur bättre med hjälp av Big Data. Läs mer här.

Analys på en datorskärm

Big Data i marknadsföring

Idag använder sig många företag av Big Data i sin marknadsföring och sina marknadsföringsstrategier. Då samlas data in om människor och deras beteende, framförallt deras beteende online. Datan kan sedan användas till att visa annonser för grupper av personer som mest troligt är intresserade av produkten. Om du till exempel googlat på, och läst om fjällvandring så räknar maskinen ut att du planerar att resa till fjällen. Då kanske du ser fler annonser om vandringskängor, varma jackor eller annat som kan vara bra att ha med sig.

 

Bra eller dåligt?

Att samla in data om individer är farligt. Det kan i värsta fall leda till att demokratin inte upprätthålls. Därför är det vissa som hävdar att det är dåligt med Big Data. Datan som samlas in är visserligen inte kopplad till enskilda personer utan till grupper av personer men det finns ändå risk att det blir integritetskränkande.

 

Å andra sidan hjälper det oss med väldigt mycket. Till exempel till forskning, väderleksrapporter och annat som är omöjligt att analysera med hjälp av mindre mängder data. Stora mängder data gör ju också att vi kan säga med större säkerhet att något förhåller sig på ett visst sätt. 

 

Ett hjärta syns i binär kod