För att uppmärksamma elevernas UF-företag genomförde NTI Gymnasiet Kronhus i Göteborg ett livesänt event på Facebook i fredags, 19 mars. Det är eleverna som går sista året på Marknad & Affärsutvecklingsprogrammet med fördjupning Event & Marketing som med hjälp av läraren Jane Johnzon har planerat och genomfört det livesända eventet. Det sista steget som återstår nu är att utvärdera. 

Eftersom att den traditionella UF-mässan i Göteborg blev inställd på grund av pandemin kom Jane, lärare på skolan, på idén att arrangera ett livesänt event för att själva lyfta och marknadsföra elevernas UF-företag.

– Jag kände att det var viktigt att visa att skolan hjälper och stöttar elevernas UF-företag, säger Jane.

Eleverna har arbetat med projektet i ungefär en månad. Under den tiden har arbetet skett mestadels digitalt, vilket Jane förklarar har varit en utmaning. Det var först mot slutet som eleverna äntligen fick träffas fysiskt, då för att sätta upp studion och förbereda inför livesändningen på plats i skolan. Vidare berättar hon att projektet också varit en viktig och lärorik del av kurserna som eventet ingick i: Evenemang, Entreprenörskap och företagande, Praktisk marknadsföring 2, Personlig försäljning samt Affärsutveckling och ledarskap – att eleverna fått chansen att genomföra ett event.

Eleverna ansvarade för eventets alla delar

Under arbetets gång har eleverna varit indelade i olika projektgrupper som de själva, baserat på sina intressen och önskad yrkesutgång, valt att ingå i. En del har till exempel haft ansvar för den tekniska biten och hanterat ekonomiska och administrativa uppgifter, såsom att göra en beställning och skriva en offert till ett teknikföretag. Andra har jobbat med projektledning, design och content som inneburit allt från att skissa och designa studion till att skriva manus och göra körschema. Samtidigt som de har gjort allt detta har de också drivit sina egna UF-företag.

Studion på NTI Gymnasiet Kronhus som några av eleverna har designat – redo för livesändning.

Marknadsföring av eventet

Eleverna har inte bara planerat hela eventet från start till mål, utan också hjälpt till att marknadsföra det. Livesändningen marknadsfördes i NTI Gymnasiet Kronhus kanaler och eleverna har även använt sina egna företags sociala medier för att marknadsföra eventet, med hjälp av till exempel Instagram Stories.

En fullspäckad livesändning som var både inspirerande och imponerande

Under livesändningen var läraren Lisa Isaksson programledare. 

– Jag har den stora äran att vara moderator idag men de riktiga hjältarna är de som har arrangerat den här sändningen, sa Lisa under sändningen. 

Under livesändningen fick man ta del av intervjuer med elever om deras UF-företag, reklamfilmer som eleverna har producerat själva och en tävling för att engagera tittarna. Eleverna som medverkade fick presentera sin affärsidéer, produkter och tjänster. Under sändningen presenterades 16 olika UF-företag som sysslar med allt från kroppspositiva stearinljus till en skateboard-skola och en webbyrå. Dessutom medverkade en elev från naturprogrammet som presenterade sitt gymnasiearbete om hydroponisk odling.

Flera av UF-företagen som deltog visade upp sina produkter i sändningen.

”Jane vill sätta oss i verkliga situationer”

Under sändningen hade eleverna bland annat hand om chatten. 

– Vi kommer att ha kontroll över Facebook och länka varje UF-företags hemsida och Instagram när de är med i sändningen, berättar en av eleverna som jobbat med projektet inför sändningen.

Genom att arbeta med livesändningen har eleverna fått testa på hur det är att planera och genomföra ett event i verkligheten, och de har fått sätta sina teoretiska kunskaper på prov. Dessutom har de fått uppleva allt som händer bakom kameran innan och under en sändning: allt från ljussättning och kameravinklar, till nedräkningar inför att gå live samt byte av mikrofoner under sändning. 

Bakom kameran under livesändningen. Företaget Exento som drivs av Erik Hahn, tidigare elev på Marknad & Affärsutvecklingsprogrammet på NTI Gymnasiet Kronhus, skötte tekniken under eventet.

På NTI Gymnasiet Kronhus Facebook-sida kan du se livesändningen i efterhand

 

Om NTI Marknad & Affärsutveckling

Marknad och affärsutvecklingsprogrammet (Handelsprogrammet med inriktning Handel och service) är för dig som är intresserad av handel, marknadsföring och design. Här möts kreativitet och affärsmässighet, och du får kunskaper inom projektledning, affärsutveckling och marknadsföring. 

Du kan läsa mer om NTI Marknad & Affärsutveckling här

Mer om UF-företag på NTI Gymnasiet Kronhus

På NTI Gymnasiet Kronhus kan alla elever, oavsett program, läsa kurserna Entreprenörskap och Entreprenörskap & företagande och därför få chansen att starta ett UF-företag. På så sätt får eleverna praktisk erfarenhet av att starta, driva och avveckla ett företag. Detta görs i samarbete med Ung Företagsamhet