Denna vecka deltar elever på NTI Gymnasiets skolor i Borlänge, Gävle, Luleå, Sundsvall och Umeå i techeventet NTI Robot Wars, en tävling där eleverna tävlar med egendesignade robotar. Därefter startar Maker Tour – en turné där eleverna visar sin digitala lärmiljö för allmänheten.

NTI Robot Wars är en tävling för elever på gymnasiet som knyter samman praktiska moment i ämnen som matematik, programmering och elektronik. Tävlingen engagerar cirka 200 elever och lärare på fem gymnasieskolor.

– Vi jobbar stenhårt med innovation här i Umeå. Våra elever gillar att lösa tekniska problem och att omsätta idéer till handling. Det manifesteras verkligen genom robottävlingen och skolornas fina samarbete, säger Petra Norqvist, rektor NTI Gymnasiet Umeå.

Alla skolor inom NTI Gymnasiet har ett makerspace, som är en slags digital slöjdsal med 3D-skrivare och annan teknisk utrustning. Här kan eleverna vara kreativa och jobba med både problemlösning och design. Robotarna som eleverna konstruerat ska tävla i bland annat hinderbana och stridsbana med tema 8-bit, men det finns också ett designelement där robotarnas kontruktion och design jämförs.

– Tävlingarna kommer att filmas denna vecka, bland annat i stadshuset här i Sundsvall. Sedan producerar våra medieelever en miniserie av evenemanget som ska sändas i skolornas sociala mediekanaler i mitten av april, säger Jon Ellrose, rektor på NTI Gymnasiet Sundsvall, tillika samordnare för skolornas gemensamma techevenemang.

Turnén “Maker Tour” startar i april

 

I april genomför varje skola en Maker Tour på sin ort, med en minibuss som är utrustad med bland annat 3D-skrivare, VR-utrustning, robotar och mätdataloggar. Boende i Sundsvall har redan kunnat se NTI Gymnasiets makerbuss på torget där allmänheten kan testa tekniken och ställa frågor.

– Att ge barn och ungdomar möjlighet att ställa frågor, testa och utforska teknik tillsammans är viktigt. På grund av pandemin kan våra skolor inte ta emot besökare, därför är vi glada att vi genom detta initiativ kan visa upp vad våra elever kan åstadkomma tillsammans med våra systerskolor i norr, säger Charlotte Pittja, rektor NTI Gymnasiet Luleå.

Vill få fler unga att välja tekniska utbildningar

 

Samhällets digitalisering skapar både nya möjligheter och utmaningar inom alla branscher. Enligt de senaste siffrorna från IT- och Telekomföretagen råder det kompetensbrist inom techsektorn, med ett förväntat underskott på cirka 70 000 personer inom bara tre år.

– Vårt uppdrag är att ge våra elever digital spetskompetens och kunskaper i ny teknik redan på gymnasiet. Det är viktigt att vi skapar miljöer och samarbeten som bidrar till att fler unga söker sig till branschen och då behöver vi som skola ligga i framkant, säger Anna-Lena Björklund, rektor på NTI Gymnasiet Helix i Borlänge.

NTI Gymnasiet har sedan flera år partnerskap med RISE och IFOUS som säkrar att skolornas utvecklingsarbete ligger i linje med Sveriges ambition om att bli ledande inom digitalisering.

– Våra elever ska förberedas för att kunna leda och navigera i en digitaliserad värld. Att se deras fina samarbete och engagemang inför dessa dagar bådar gott inför framtiden, säger Sofia Stoltz, rektor NTI Vetenskapsgymnasiet Gävle.

För mer information, kontakta skolchef Sarah Stridfeldt eller skolornas rektorer.

Om NTI Gymnasiet och NTI Vetenskapsgymnasiet

NTI Gymnasiet har 29 skolor runt om i Sverige. Eleverna studerar bland annat it, programmering, teknikvetenskap, design och produktutveckling, design, spelutveckling och naturvetenskap. I Luleå, Umeå och Sundsvall har skolorna teknikprogrammets fjärde år, där eleverna studerar för att bli gymnasieingenjörer.