Vanliga frågor

Här har vi sammanställt svaren på vanliga frågor om vår skola.

• Skolan ligger centralt i Västerås, bara några minuter från både centralstationen och Västerås city. Adress: Ingenjör Bååths gata 19, T5, Våning B

• Västerås centralstation och Västerås bussterminal som ligger 2-3 minuter bort.

• Skolan är medelstor och består av 1 våning. På skolan går det ca. 300 elever.

• Du läser individuellt val under år två och tre, men du väljer vilka kurser du vill läsa när du går i ettan. Du får information om vilka val du har i god tid innan och beroende på vilket program du går har du olika val. Du kan se vilka kurser du kan välja mellan på respektive program här på hemsidan.

• Phyton och C#.

• Det är olika från år till år men 2023 tillhandahåller skolan antingen en HP ProBook 440 G8, Core gen 11 i5 16GB 256GB SSD 14″ eller en Macbook Pro 256GB (Estetiska programmet). Vi använder även iMacs på skolan för redigering och har specialbyggda, kraftfulla datorer i vårt Makerspace till andra krävande uppgifter.

• Ja, du får ett skåp som är 60 cm högt, 39 cm brett och 59 cm djupt där du får plats med dator, jacka och andra tillhörigheter.

• Vi har en alldeles nybyggd matsal som serverar en huvudrätt och ett vegetariskt alternativ samt salladsbuffé med upp till 16 olika komponenter. Det serveras även hårt bröd med smör. Som dryck kan man välja mjölk, vatten eller måltidsdryck.

Maten som serveras är vanliga rätter, till exempel kan en vecka se ut så här:

Måndag
    Köttbullar med potatis, gräddsås och lingonsylt
    Köttfria köttbullar med kokt potatis, lingon och gräddsås

Strimlad kyckling med rotfrukter och bambuskott serveras med bulgur
    Sojastrimlor med rotfrukter och bambuskott serveras med bulgur

Broccolisoppa serveras med mjukt bröd

Chili con carne med ris
    Chili sin carne serveras med ris

Chicken nuggets med rostad potatis och sweetchilidressing
    Kikärtsnuggets serveras med rostad potatis och sweetchilidressing

• Vi erbjuder stödlektioner bland annat matematik, men utgår från aktuellt behov när det gäller stödundervisning.

• En vanlig dag börjar ca 08:30 och slutar senast kl 16. Vissa dagar börjar du senare och vissa slutar du tidigare. De flesta lektioner är 75 min långa och det är ungefär fyra lektioner per dag. I vissa kurser är lektionerna längre. Det gäller framförallt de kurser som har praktiska inslag eller laborationer. Långa lektioner brukar i allmänhet vara uppdelade i olika aktiviteter och innehålla en rast. Vi försöker i så stor utsträckning som möjligt “klumpa ihop” lektionerna så det inte blir långa håltimmar mitt på dagen, istället börjar man senare eller slutar tidigare. Be gärna att få se ett schema om du besöker oss på öppet hus eller om du kontaktar skolan.

• Där det passar för det aktuella momentet, det kan vara på ett gym, idrottshall, simhall eller ute i naturen.

• Nej, det får du söka själv hos VL.

• Vi erbjuder inga andra moderna språk förutom engelska 7 som är en valbar kurs.

Hittar du inte svaret på din fråga?